Livet och bloggen!

Jag fick ett väldigt fint meddelande som värmde såå i måndags kväll.
Hela syftet med att jag började blogga var just detta. Att kunna hjälpa andra och ge hopp och förståelse. 
Det är ju väldigt få personer i Sverige som har MSUD. Ca 10-20 st. Jag är nog den enda svenska bloggaren till ett barn med MSUD. 
Man behöver stöttning och jag gjorde som denna mamman när Lukas fått sin diagnos.. letade på Google och försökte hitta svar och andra med samma sjukdom. Hittade bara informationen som står på socialstyrelsen under sällsynta diagnoser. 
Jag började blogga för att i framtiden kunna hjälpa andra och visa att det blir bättre med tiden. 
Att se bilder på Lukas som liten när han var otroligt sjuk och sen nu som världens busigaste energiknippe ger ju människor hopp. 
Jag blir så glad när någon hittar min blogg. Periodvis bloggar jag mindre. Ibland funderar jag på att sluta, men efter detta är det ju självklart att fortsätta.
Nu handlar ju bloggen om hela mitt liv, som ensamstående med två barn. Varav en son med MSUD och ADHD. En dotter som har haft lite psykiska problem och jag som haft en utmattningsdepression som jag nu kämpar mig uppåt ifrån. Att få ihop livet när man jobbar inom vården med oregelbundna arbetstider, laga mat och sköta ett stort hushåll på 180 kvm. Eldar med ved som enda uppvärmning. Alla Lukas läkarbesök, provtagning, beställningar etc. 
All tid att laga hans mat och planera. Planering och struktur är viktigt för alla men i denna familjen är det så vi får livet att gå ihop. Ett måste helt enkelt!
 
En hel del matinlägg blir det då jag gillar att baka och laga mat.. Träning blir det en hel del av, det är det bästa sättet att bearbeta sorg och frustration. Mitt sätt att bearbeta allt och inhämta ny energi att orka vara den mamman jag vill vara! 
Vilket det var från början, att få ett sjukt barn, nu ser jag inte det som en sorg utan snarare som en gåva! 
Jag är lyckligt lottad som fått världens finaste barn och jag har växt och lärt mig massor med Lukas sjukdom. Har fått massa vänner som jag aldrig hade träffat om inte Lukas haft MSUD. 
Livet är rätt fantastiskt ändå ❤
 Lukas är genomförkyld och hostig så han var hemma igår och idag. Troligen resten av veckan också, vi får se.
Han hjälpte till att göra sina plättar igår. Han äter sämre så fort han är sjuk så det gäller att lyxade till det lite extra.. 
 
Till middag åt vi kåldolmar, potatis och sås. Laddade upp i för tabatan. Det var riktigt kallt och motigt men gav mig ändå dit. Wow vilket pass. Trodde aldrig jag skulle få upp värmen men jodå, det var svettigt.. 
Det kändes sjukt bra igår och jag hade massor av energi. Härligt! Nöjd med att jag trotsade vädret och gick dit. 
 
När jag kom hem tog jag och Louise en lite pysselstund. Ritade mandalas. Det är ganska skoj.. Avstressande! Perfekt för mig.
Sen när jag och loppan satt och gjorde läsläxan kommer detta lilla troll ner. Vill inte säga vad det är. Svettig och varm (men ingen feber) Han alstrar enormt med värme. Klarar inte att ha pyjamas på natten.. 
Vi myste lite innan de gick och la sig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0