Övernattning, VAB och Olof

Ja så kan man sammanfatta de senaste dagarna! 
Inne på andra veckan med vård av barn för Lukas. Eländig hosta och genomförkyld.
Nu börjar det dock bli bättre. Inhalationerna, mollipect och nezeril har gått varma här. Även Alvedon då det har varit små feber vändningar..
Han är inte så pigg på att äta vilket man förstår men han måste pga hans sjukdom.
Så matsituationerna har tagit tid..
För att Louise inte skulle få alltför tråkigt när jag mest koncentrerar mig på Lukas så hade hon en kompis på övernattning mån-tis.
Vi åt enkel men god middag :) 
Hemmagjord potatismos och fiskpinnar med lingon och grönsaker.. Mmmm :)
Tjejerna valde film, De 101 dalmatinerna
och jag fixade tillbehören.
 
❤❤
Sen ordnade jag en överraskning till dom, en koja att sova i under matrumsbordet..
De blev glada och tyckte det var mysigt...
I sisådär 10 minuter.. :D
Haha, det var trångt m.m.
De somnade till slut på Louise rum efter en stunds prat och fnitter.. Underbara tjejer ❤
 
Sen på morgonen vaknar de strax efter 8. Jag ligger och mornar till mig lite och hör de greja nere i köket. Klär mig och försöker lyssna noga..
De dukar fram frukost och kokar kaffe till mig.
Louise säger: Morfar brukar ta vatten till 6:an
Alice säger: Mamma brukar ta 3 mått
De hjälps åt och lyckas och hör de säga tillsammans..
"Vi är bara 6 år och kokar kaffe, Ja och det är första gången helt själva"
Såå nöjda och stolta tjejer.
Vad gör man då?. Jo dricker slabbekaffe och njuter och säger att det var Supergott! ! :) Haha
Det var i alla fall svart och de hade stängt av kaffebryggaren direkt efter. Pluspoäng! 
Jag var mer än nöjd över att någon fixat frukost till mig. Rena lyxen!! 
Vilka fantastiska tjejer, så duktiga!
Efter lite lek och mys tog vi en pannkakslunch innan Alice åkte hem.. 
Det Lukas äter bäst trots han är sjuk så det har blivit mycket pannkaka de senaste dagarna!! :)
 
Pappa/morfar bjöd på middag på kvällen..
Köttfärslimpa med fetaost i, potatis, sås, lingon, keso och pizzasallad. Försöker äta lite mindre kolhydrater. Pizzasallad och keso är ett bra komplement till potatis.
Supergott var det och vi fick med hem till idag. Perfekt att slippa laga mat varje dag..
 
Idag har Louise varit hos kompis och lekt och snön hade kommit till byn. 
Ack så lite men ändå! 
Jag och Lukas var ute en timme i fm.
Då filmen Frost går dagligen minst 3 gånger och är favoriten, så tänkte jag att vi gör en Olof.. 
"Hej jag heter Olof och jag gillar varma kramar"
Blev ganska nöjd faktiskt. Dock töade den ganska snabbt!! 
Sen åt vi lunch och slappade till Frost oväntat

Ikväll har jag stekt rödbetsbiffar till Lukas. Jag vet en som blir glad imorgon. .
Har dessa VAB dagar foodpreppat massor till honom. Allt i frysen var typ slut. Nu är det snart fullt. Skönt att ha lite där när rutiner och allt kommer igång igen. 
 
 
Han älskar dom. Med lite pasta, bearnaisesås och broccoli eller med potatismos och ketchup..
Så kul att laga mat han tycker om.. 
 
I måndags fm veckohandlade jag och Lukas efter provtagningen..
Nu får det bli ordning på maten och inte massa småhandling. Fick till en bra lista denna vecka.
 
Måndag: Hemmagjord potatismos och fiskpinnar 
Tisdag: Pappa bjuder Köttfärslimpa 
Onsdag: Samma som tisdag
Torsdag: Gulaschsoppa med creme fraiche och bröd
Fredag: Kyckling med chili och mango chutney och bulgur
Lördag: Hålls öppen/Korvgryta med bulgur
Söndag: Raggmunk med fläsk 
 
Vill försöka få in en fisk, en köttfärs, en korv, en kyckling och en äggrätt. Och gärna en soppa.
Lyckades ju bra denna veckan! 
 
Städade även kylen och diskade alla hyllplan och torkat av allt!! 
Så skönt när det är gjort!! 
Nu drack jag den sista droppen te och ska ta en snabbdusch. 
Har bäddat rent alla sängarna idag, vädrat och haft täckena ute. 
Bort med alla baciller nu tack!! 
Lägga sig nyduschad i en renbäddad säng. Ja det finns knappt ord på hur skönt det är!! 
 
God natt alla fina läsare :) 
 
Trackback
RSS 2.0