Perioral dermatit

Skäms inför er, men så här ser jag ut!!
 
Fick en tid hos läkare 11.15 idag.. 
Fick diagnosen Perioral Dermatit.. En infektion i huden runt munnen..
 
Googlade lite och hittade bland annat detta...
 
"Perioral dermatit (peri = runt omkring, oral = mun, dermatit = inflammation i huden) är en nära släkting till rosacea ("vuxenakne"), och drabbar nästan uteslutande kvinnor i 20-30- årsåldern. Är inte heller lika vanligt förekommande som rosacea."
 

"Perioral dermatit beror troligen på en rubbning i talgkörtlarna. En vanlig orsak till sjukdomen är att man under en längre tid har använt starka kortisonkrämer i ansiktet. Ibland kan hudbesvären uppstå efter att man använt mycket smink eller starka hudvårdsprodukter. Även peeling och överdriven rengöring av ansiktet kan orsaka perioral dermatit. Starkt solljus, varma drycker och alkohol kan försämra utslagen. Men utslagen kan även komma utan påtaglig anledning.

Det kan ta flera månader och ibland flera år innan sjukdomen läker ut, men den lämnar inga ärr."

 

Började gråta och mår skit av detta.

Kan ta flera år, har redan haft detta från och till i nångra månader men nu bluivit värre och värre..

Undvika varma drycker (jag som älskar kaffe och chai latte), alkohol (bara för att vi ska på student och 25 och 30 års fester och nu när sommaren är här med allt vad den innbär) undvika smink, sol och stark mat.

Jodå men så att livet är pest just nu.

Någon som har erfarenhet av detta?

Hör GÄRNA av er!!

Åkte till stan och åt en god lunch på Darins i min ensamhet, kände mig bara så deppig.

Ni kanske tycker detta är ett litet problem, men för mig är det inte det.

Jag mår dåligt i periodvis av andra anledningar och detta gjorde ju inte mitt mående till det bättre precis...

 Tröstshoppade detta linne från Holly & Whyte från Lindex suuuperskönt, och ett armband från glitter.
Köpte även ett Toblerone och smaskade några bitar, tycker faktiskt synd om mig själv just nu. Varför ska man få allt skit... :(
 
Nej nu mot jobb, ha en härlig onsdag! 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0