Semesterhelg med julfix

Hade semester fre, lör och sön.
Galet skönt, trots att jag hade Lukas hemma. Mina föräldrar skulle passat honom då jag skulle jobbat, men det har mycket inför julen dom också, så jag tog semester och vi mös på i julfixet..
 
I fredags morse var det att stiga upptididgt och få i alla frukost, fina kläder och vara i god tid i kyrkan.
Skolavslutningen började 8.45.
Min älskade tös, så fin hon är. Vackraste tjejen i världen i mina ögon.
Så vuxen och stor hon har blivit, är mäkta stolt ♥
 
 
 
Sjöng med sin klass framme i kyrkan och de var såå duktiga, man blev varm inombords. 
 
Efter kyrkan var det lite fika och mys här hemma med mormor och morfar (som också var med i kyrkan)
Pappa hjälpte oss även in med våra granar.. Så fina kungsgranar. Louise har ju såklart en egen!
 
Hennes rosa-lila gran.
Hon pyntade helt själv och så stolt hon blev över sin gran!
Wonderful!
Sen pyntade vi vår gran..
Färglad och fin Kalla Anka gran :)
Nu är det så mycket julmys det går i detta hus, förutom att snön och kylan saknas.. 
Barnen hade skoj :)
 
I lördags fm stack jag på Tabata, medans Lukas körde bränne med morfar..
Sen efter lunch begav mig jag och Lukas mot EKO för lite småhandling av det sista innan jul.
Väldigt mysigt, men han blev ganska rastlös och det var ju fler än vi som tänkte tanken att handla lite om man säger så...
 
I lördags kväll kom Jenny på varma mackor och gottemys..
Älskar julen och allt vad har med sig.
Bäddade rent sängen med julpåslakanen...
Känslan av att lägga sig en renbäddad säng är gudomligt skön, helst om man är nyduschad. Men jag duschade efter träningen så gjorde det ju inte en gång till bara för att liksom..
Trodde jag skulle sova som en pronsessa, men ack så fel jag hade.
Sov knappt ingenting, nån timme bara sen låg jag vaken och snurrade och vände på mig.. Jättejobbigt att inte kunna somna när det är det enda man vill...
Men var trots allt pigg hela söndagen ändå..
 
Projekt 1 för dagen
Började med att sätta julskinkan på kok. 2 timmar och 40 min..
 
Vi pusslade lite under tiden...
Några timmar på kok och sen en haltimme i ugnen så vips var den klar.
Första gången jag gör den själv. Annars har mamma gjort den, men jag vill lära mig och nu är mitt liv lite lugnare så jag har tid att fixa med det...
Jag vill inte ha färdigkokt.. Vill göra från grunden.
Är uppväxt med att vi alltid gnider skinkan och lägger den i saltlage den 9 dec och sen kokar och griljerar den 22-23 dec.
 
Men vi köpte i år färdigsaltad. Det är ok, men inte kokt..
I Sölvesborg. Svensk såklart.
Ragnar Johansson kött och chark.
Åk dit, det är verkligen bra kött..
Vi köpte färs också..
Julskinkan var riktigt bra saltad. Smakade jättegott. Mycket nöjd för att vara första gången jag gör den.
Ingen julskinka-ingen jul..
 
Pappa hämtade Lukas på fm för att ha honom med och köpa gran till sig...
Fick bilden av mamma
Jag fixade hemma med massa plock och städ och fix..
 
Projekt 2 bla..
Koka tomtegröt, här började jag med Lukas variant..
Premiär för detta, och han gillade det. Tummen upp!!
Använde hans loprofindryck istället för mjölk, så ingen jättestor skillnad..
 
Körde och hämtade Lukas på sen em och pappa bjöd på kalops..
Satt som en smäck, gud vad gott det var!
Lukas tog det årliga julabadet och sen blev det total skrattfest..
Jag önskar ni var med och fick uppleva det..
Jag skrattade så tårarna bokstavligen flödade och pappa fick nästan en hjärtinfarkt..
Satte hushållspapper i öronen när jag startade en högt spelande jultomte..
Ja han spelade döv mot Lukas och sa Va hela tiden, sen plockade Lukas ut öronpropparna och pappas säger; Stäng av dä jävla möget..
Ja ni skulle sett, och pappas lugg sen då, hur der den ut.. Alltså jag dog nästan.
Jag har vekligen inte skrattat så på åravis..
Jag har världens mest tokiga men BÄSTA familj.
Det är just hur vi är mot varandra som gör oss så fantastiska.
Humor, glädje, kärlek och massa mer..
ÄLSKAR ER ALLIHOP AV HELA MITT HJÄRTA!!
 
Väl hemma sen och när man hade lugnat ner sig var det dags för vår tomtegröt att sättas på kok..
 
Projekt 3 denna söndag var...
 
Slå in alla julklappar..
 
Min frukost i morse..
Gröt och skinkmacka..
Kan det bli bättre?!
 
Idag var det dags för provtagning för Lukas del och han hade en paket med sig till personalen.. en paradisask
 
 Han åt sin tomtegröt med kanel och saftsoppa till frukost..
 
Men han fick minsann också paket.. Tomten hade varit där..
 
Fick lego. Det har vi byggt idag och det gillades.
Tack Tomten!! :)
 
Sen åkte vi bortom till Maxi för den slutgiltiga småhandlingen innan jul..
Lukas med bästisen Renen.
Överlycklig varje gång vi ser den. Blivit typ 4-5 gånger nu i december..
 
Louise kom hem vid lunch och då bakade vi lite julgodis..
Blev så inspirerad av Ernst Kirchsteiger häromkvällen.
 
 
Marsipanravioli med nougatfyllning. 
Enkelt och jättegott..
Receptet och med video finns på recept.nu 
Mmm vad gott..
Använde både valnötter och pistagenötter på nougaten. Pistage var lätt godast!
 
Känns overkliget men jag är så lugn just nu.
Allt är klart inför julen och jag som brukar vara hyperstressad och bli sena nätter och allt.
I år är jag klar några dagar innan och har ändå inte stressat.
Har fått massor gjort denna helgen trots jag haft Lukas hemma.
 
Sängarna är renbäddade
Julgodiset är klart
Skinkan är klar
Gröten är klar
Alla klappar är inslagna
Huset är städat
All tvätt är upptvättad
Granarna är klädda
 
Ja och imorgon är det dags för jobb 7-14.30 
Sen vankas det uppesittarkväll med Jenny.
Jag njuter denna julen och det är UNDERBART!
Men om det bara ville komma lite snö..
 
Och vet ni förresten, jag ändrade ju på kosten lite förra veckan.
Imorse stod vågen på -1.2 kg.
Wow, det ger resultat minsann. Och ändå har jag gottat mig lite..
 
Lukas dagisfröknar blev jätteglada för julklapparna så det var roligt!
Alltid kul att kunna glädja folk och visa att uppskattning.
Att glädja andra är som balsam för själen. Man mår så gott av det!
 
Nej mina vänner, klockan är 23 och det är bedtime!
 
Vakna nu upp i morgon och njut av dan före dopparedan/lillejulafton
 
Och till er alla som ligger i magsjuka/vinterkräksjuka
KRYA PÅ ER!! 
Lider hemskt med er ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0