10-10-05 Sonden utdragen

Idag skulle vi ner till Lund, hade tid 13.00. Då Lukas ska opereras i morgon bitti, ska få en knapp (PEG). Vi skulle vara där dagen innan för att prata med narkosläkare och kirurg. Men eftersom han äter 12, fick vi vara där till det.
Det var min tur att ge 06.00 målet på morgonen. Försov mig lite, vaknade halv sju. Tittade till honom snabbt innan jag skulle ner och sätta på vattenkokaren. Fick titta 2 gånger. Fan, sonden var helt utdragen och han låg vaken och lycklig. Han har inte dragit ut den en enda gång, och så händer det just idag. Ringde Lund och frågade om vi skulle ge han mat vad han ville på flaskan och kanske inte behövde resten. Tänkte vi kunde satt ny när vi kom till Lund. Men han behövde det, så vi fick ringa in till CSK att vi kommer in och behöver ha ny sond ditsatt. Så det var bara att köra in. jag körde. Gick snabbt så sen körde vi hem gav han mat. Var så orolig över tiderna. Blev ju ganska mycket försenat. 06-målet gav vi 08.30. Så vi fick ge var 2 ½ timme för att få in det målet vi missat. Jobbigt att ge så tätt. Orkar ju inte lika mycket då.
Sen efter maten tog jag 3 månaders bilderna på honom och vi packade det sista. Sen kom mamma och skulle hämta Louise. Vi gav 11.00 innan vi körde.

Lukas 3 månader


Lukas 3 månader


Lukas 3 månader

Kom ner till Lund. Blev visade vårt rum och Lukas skulle äta 13.30 igen. Var typ när vi var framme. Vi visste ingen tid för infon från narkos och kirurgen. Bara att vänta.
På em kom kirurgen, en manlig väldigt lugn och trevlig. Han berättade att det var en rutinoperation för dom. En enkel operation. Jag frågade om sövningen. Han sa att gränsen var 3 månader för att få vara med. Yes, tänkte jag, ville gärna det.
Senare, närmare kvällen kom narkosläkaren, en kvinnlig, tror hon bröt på danska. Fick då reda på att gränsen för att vara med var 4 månader. Jag blev ledsen. Det var för att all fokus skulle vara på barnet och är föräldrarna med blir det inte den fokusen. Det är ju alltid en risk att sövas, speciellt små barn. Fick lite info om hur det går tillväga.
På em vid 16-tiden fick han emblakräm (bedövningssalva) på båda händerna och fötterna. För att han skulle få nål och sen dropp i natt.

Lukas med emblakräm


Lukas har fått nål

Sen vid 20-tiden skulle han badas med ett speciellt tvål i en svamp. Bakteriedödande. Han måste vara helt ren.

Lukas badar kvällen innan op

Eftersom vi bodde i samma landsting som Lund fick vi inte bo gratis på patienthotellet. Ja, Stoffe då, jag skulle sova hos Lukas. Läkarna och sjuksköterskorna hade verkligen försökt extra men utan att lyckas. Det berodde på att operationen inte var så pass allvarlig att båda behövde närvara. Även om vi ville det naturligtvis. Det kostade 700-800 kr per natt. VANSINNE. Och det är inte ens hotellkvalitet. Stoffe körde till Tollarp och sov där. Närmare eftersom han skulle ner här tidigt i morgon bitti. jag var redan trött efter hela dagen och gav nu 00-målet. Både nu och vid 21 tog han hela målet på flaskan. Ska ge 03.00 Han ska fasta från 04.00 och bara ha glucosdropp (sockerdropp) Måste ha sina kalorier. Planerad OP i morgon: 08.10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0