Att klara en klassiker på ICA's vis

Det hela började i våras. Pappa såg häftet om ICA-klassikern som kom med tidningen buffé.
Han visade mig den. Jag hade ju också fått den men inte tittat så noga. 
Tyckte det verkade intressant, jag har ju en dröm om att klara en riktig klassiker eller tjejklassikern iallafall. Men den träningen och pengarna som behövs för det har jag inte som mitt liv ser ut nu.
Att utföra ICA klassikern kostade bara 50 kr och man fick massa rabatter på matvaror och framförallt grönsaker. 
Jag och Jenny bestämde oss att göra det ihop. 
Man var med i utlottnngar och tävlingar om cyklar och träningsresor m.m.
Så jag såg inte de 50 kr som en utgift, snarare en belöning! 
 
Det började den 11 april. Man hade 9 veckor på sig att cykla Vätternrundans 30 mil. Så roligt även för barnen att de kunde vara delaktiga. De älskar ju att cykla. Det handlade inte om tempo, utan bara om att avklara de 30 milen. Så barnen cyklade med en del tillfällen. De var så malliga över att de också gjorde ICA-klassikern.
 Det var tufft mot slutet men jag klarade det på min gamla cykel som jag fick när jag var 18. 7 växlar som hackade och krånglade emellanåt. Hade en fårskinnsdyna över sadeln men man fick minsann ont i sittbenet ändå. Man kom ganska snabbt fram. Man cyklade 1 mil på 30 min. 
Om man inte ville cykla fanns ju andra alternativ som spinning/motionscykel, armcykel och testcykel
 
Jag och Lukas tog premiärturen denna fina vårdag!
 
 
 
Införskaffade mig även en hjälm.. tummen upp för det!
 
Vi var ute alla tre ibland också. Vädret var så härligt i våras!
Jag och Jenny tog en långrunda ihop på 2 mil.
 
Så här glad var jag när jag klarat första delmomentet! 
 
Sen den 25 Juli började Vansbrosimningens 3 km på 6 veckor.
Alternativen var kajak eller roddmaskin
Jag som älskar att simma och har lätt för det gjorde det på 3 tillfällen. 40 längder=1 km per tillfälle. Det tar ca 30 min. Detta var nog min favoritgren.
Barnen var delaktiga även här då de gick på simskola och vi badade och simmade en del i somras. 
Simmade ihop också..
Nöjd efter att ha klarat även andra delmomentet.
 
Sen var det dags att springa Lidingöloppets 3 mil på 6 veckor. Startade 24 oktober. 
Alternativ till löpning var gång, joggning, rullstol eller löpband.
I snitt blev det ju 5 km i veckan. Det var heller inga problem och jag valde att springa.
Här var barnen inte så delaktiga, men de hejjade på mig!!
 
 
 
Så här nöjd var jag när jag kommit halvvägs..
 
Sist men inte minst var de Vasaloppets 9 mil på 6 veckor. Det startade den 23 januari i år.
Alternativen till längdskidor var: stavgång, stakmaskin, crosstrainer, rullskidor, rollerblades eller kälke med stavar.
Jag valde stavgång, då jag hade ett par stavar sen många år tillbaka. 
Detta var det tråkigaste av allt. Jag trodde det skulle bli lätt då jag är van vid att gå mycket, men ack så jobbigt. Det tog tid att avklara dessa milen och det var så oerhört skönt när jag på sista rundan tog de sista 9 km. 
JAG HAR KLARAT EN ICA-KLASSIKER!
 Barnen åkte ju mycket i Vångabacken i år så de var delaktiga på sitt sätt. Även om det inte var längdåkning så var det i alla fall skidåkning!
 
 
 
 
 
Det blev en del plumsande i snön..
 
Så här nöjd var jag när jag kom i MÅL!
 
 
Många kanske tycker detta är löjligt men för mig är det stort och jag har inte förutsättningarna för att klara en riktig klassiker. Det var sååå värt det!
Om ni är nyfikna och lite smått sugna så peppa en kompis och gör det tillsammans. Det gjorde jag och Jenny. Vi peppade varandra hela tiden och berömde och stöttade. En väldigt kul grej att göra ihop och man gör det utefter ens egna förutsättningar. Alla kan klara det.
 
Är ni fler därute som gjort detta? Dela gärna med er av era tankar och åsikter!
 
De enda pengarna jag la på detta var:
Anmälningsavgift: 50 kr
Cykelhjälm 99 kr
Nya pluggar till stavarna 49 kr
 
JAG ÄR GALET STOLT OCH NÖJD ÖVER MIN PRESTATION OCH DET KAN INGEN TA IFRÅN MIG!
Att ha varit ensamstående med 2 barn, varav Lukas med sitt, påbörjat en ADHD utredning och all tid och ork den tagit innan han fick diagnos och medicin (maj-jan), att jag själv hamnade i en utmattningsdepression som tog lååång tid att komma ur, att Lukas har opererats och all oro kring att han skulle börja skolan m.m 
Om jag klarade detta, så gör ni också det!
Man måste bara ha viljan.. Träningen har alltid varit mitt sätt att bearbeta och hämta ny energi. Men det var kämpigt många gånger. Minns efter en simning var jag slut i flera dagar efteråt. 
Tänkte många gånger att ge upp då min kropp inte orkade. 
Man jag tog det lugnt pch små steg i taget och nu sitter jag här och mår bra och ångrar ingenting!
Har kommit ur depressionen även om den hälsar på mig då och då. Börjar jobba 50 % imorgon. 
Livet känns fantastiskt! 
 
Var rädda om er därute och ge era nära en extra kram imorgon! Den kan betyda SÅ mycket ♥
Bestäm er att krama minst 5 stycken imorgon :)
 

Kommentarer
Postat av: Frida Pihl

Du är så jäkla grym! Du ska mer än stolt över dig själv, som får ihop livspusslet som ensamstående och är en fantastisk förebild för dina barn! Heja dig! Kram!

Svar: Tack snälla Frida!! Kul att höra!! Kram ❤
Therese

2017-03-07 @ 06:34:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0