Me and I party och recept

Vilken kväll, ja och vilken dag dessutom.
Jag har haft världens och då menar jag vekrligen VÄRLDENS BÄSTA BAGERSKA till min hjälp idag inför kvällens klädparty.
Louise var sååå duktig och har hjälpt mig med allt!
 
Det har bakats...
 
Kladdkakemuffins med dajm i (verkligen kladdiga) ca 16 st
100 g smör
2 ägg
2.5 dl socker
1 dl vetemjäl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
 
Vispa ägg och socker poröst.
Smält smöret
Blanda i de torra ingredienserna i äggsmeten och sist även smöret
(lite egenpåhittad, blandade lite mellan kladdkaka och vanliga muffins)
Jag la på lite dajmkulor på varje muffins.
Grädda i ugn 175 g i 10 min.
men dessa blev enormt kletiga, fick ätas med sked.
Kanske mer mjöl och lite längre iugnen så blir det kanske bättre =)
 
Viktväktarnas pizzabullar, 40 st (3 pp per bulle)
 
50 g flytande smör 80 %
5 dl lättmjölk
1 pkt jäst (blå)
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
13 dl vetemjöl
2 dl ketchup
2 pkt bacontärningar
4 dl riven ost max 17 %
2 msk pizzakrydda
 
Rör ut jästen i fingervarm mjölk
Tillsätt margarin, salt, socker och vetemjöl
Låt jäsa övertäckt i 30 min
Dela degen i 2 delar (Ja den är jättekladdig, men det ska den vara)
Kavla ut varje del och fördela ketchup, bacon och ost på
Rulla ihop degen som en rulltårta och skär i 40 bitar
Lägg varje bit i en form
Låt jäsa i 15-20 min 
Pensla med ett uppvispat ägg och strö över pizzakrydda
Grädda i 225 g i 8-10 min
 
Ädelost tarteletter (minipajer) 15-18 st
Pajdeg:
75 g smör
2.5 dl vetemjöl
0.75 dl kesella
 
Hacka smöret i små bitar och blanda ihop med mjölet till en smulig deg
Blanda i kesellan till en riktig deg 
Tryck ut i små aluminiumformar 
Låt stå i kylen i 30 min
Smula i ca 100 g ädelost (eller valfri ost) i tarteletterna. (Jag hade kvibille grädd ädel)
 
Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
1 ½ dl riven ost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Blanda/vispa ihopa allt och häll över tarteletterna
Grädda i 225 g i 15 min
Underbart goda, jag har haft dem som förrätt på nyår.
Passar utmärkt för picknicken, mellanmålet, kalas, fest, mingel ja allt.
Prova och smaka, en sensation.
Jag fick mycket beröm för dom ikväll!
 
Och sist, barnens gofika; Chokladbollar.
Ja det har väl alla recept på!
 
Vi var 9 vuxna med mig (10 med säljaren)
och 13 barn!
HELT UNDERBART, de lekte så fint, ja alla utom Lukas då som skulle slåss och rida häst på en stackars 11 månaders kille. 
men förutom det gick det finfint och jag trivs så bra i liv och rörelse.
Hos mig är alla barn (i mängder) välkomna! 
Man blir så glad och man njuter av det.
Louise har längtat efter gästerna och "festen" som hon kallade den, det blir ju lite extra vardagslyx för dem också, sånt de kommer komma ihåg sen.
"När jag var liten hade vi alltid så kul på mammas/andras partyn/fester"
 
Kläderna som inhandlades idag blev:
 
 
 
 
 
Riktigt nöjd och med 300 kr rabatt så blev det inte så farligt!
Hittade inget direkt till Louise i denna kollektionen så Lukas fick lite!
En väldigt stor pojkkollektion i år.
 
Lukas har idag ätit alla målen utan problem så nu hoppas jag att det är på bättringsvägen, lediga fram till måndag kväll innan jag jobbar nästa gång.. Läääängtar nu!
 
Men först en trevlig helg och lite kalas för mig ;)
Välkomna ni som vill, öppet hus på söndag 13.00 och framåt!
 
Hoppas ni andra haft en lika trevlig kväll som vi!
 
 

En söt liten gräshoppa.
Lukas är sååå intresserad av alla de sorters djur, stora som små!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0