Kick off, träning, hyss och matlagning

Detta var min korta lediga helg, helgen som gick...
Jobbade i fredags och var på kick off med jobbet å kvällen.
Vi var i Ekestad på Tomarps gård och bakade egna surdegs - stenugnsbakade pizzor..
De var jättegoda! Så mycket gott att lägga på som jag aldrig ätit innan...
 
Min innan gräddning
svamp, mozarell, paprika i vitlök, abourgine, sparris, gurka och citron, stekt potatis, feferoni, en tomatsås till grund på halva och nån ostgegga på andra halvan...
Efter..
Parmaskinka, salami, pinjenötter, ruccola, pesto, fänkål, syltad rödlök m.m las på efteråt..
Hem på kvällen och la mig riktigt trött...
Såååå gott det var!!!
 
Upp i lördags och jag och barnen var på Tabata och tränade som bara den. 
Jätteskönt!
Sen lunchade vi hemma och städade och förberedde lite inför kvällen.
Jag och pappa skulle kocka..
Var ett tag sen sist nu..
Jag hade jättegott om rödspättafiléer i frysen så vi bestämde att vi skulle hitta på något med det..
Googlade på rödspättarecept och fann mig ett som verkade supergott..
 
                                                               Peters magiska rödspätta          4 pers.              Ica.se
       Ingredienser
  • 800 g rödspättafiléer
  • 900 g potatis
  • 1/2 purjolök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk olivolja
  • 65 g färsk bladspenat
  • salt och peppar
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 fiskbuljongtärning eller 2 msk fiskfond
  • 1 1/2 msk majsstärkelse (Maizena)
  • 1 citron
  • 1 kruka dill
  • 80 g ishavsrom
  • 1 dl riven ost
 
       Gör så här!
  1. Tina rödspättan.
  2. Sätt ugnen på 225˚C.
  3. Skala och koka potatisen i saltat vatten.
  4. Ansa och skiva purjolöken. Skala och hacka vitlöken.
  5. Fräs purjo- och vitlök i olivoljan i en kastrull. Lägg i spenaten och fräs den mjuk. Krydda med salt och peppar. Lägg upp allt på en tallrik.
  6. Koka upp mjölk, grädde och buljong. Red av såsen med redningen. Smaka av med salt, peppar och pressad citronsaft.
  7. Fördela spenaten på rödspättan och rulla ihop. Ställ rullarna i en ugnssäker form.
  8. Grovhacka hälften av dillen och rör ned i såsen. Häll såsen över spättarullarna. Strö över osten. Tillaga mitt i ugnen ca 20 minuter.
  9. Vid servering garnera fisken med resten av dillen och ishavsromen. Skär resten av citronen i klyftor och servera till fisken och potatisen.
 
 
Det var gott och väldigt enkelt..
3 av 5 i betyg...
Vi bjöd mamma, lillebror och hans tjej på det också!
 
 Sen la Lukas sig efter dagens alla hyss.. 
Hällt smutsvatten ute över Louise
Sparkat henne på halsen
Dragit henne i håret
Slagit henne på händerna med ett tennisrack
Sparkat mig på smalbenen i affären när att jag bad honom att inte springa och stimma där..
Tramsat med påklädningen
 
Ja hans lördagsgodis rök.
Svårt det där med att vara konsekvent, men jag klarade mig. Sur blev han men hoppas han lär sig något av det..
 
Så jag, Louise, mamma och pappa mös med godis till fångarna på fortet..
Louise gillar det..
 
I söndags blev det lunchgäster... Sandra och barnen kom och vi åt pannkakor.. Sen lekte Louise och Bianca eb stund.. Massa städ, städ och städ... 
Hela ovanvåningen fick en rejäl städning.
Putsade fönster
Tvättade gardiner
Vädrade mattor
Torkade bort flugbajs och fläckar lite överallt
Dammade
Dammsög
Torkade golv
Städade hela trappan ner..
Det var sååå skönt efteråt. 
 
Lukas däremot (medans jag dammsög) hade ritat med massa olika tuschpennor på köksbordet.. (i trä) Skurade och skurade men det finns kvar lite svagt ändå..
Sen hittade jag en trevlig gubbe...
På ett mindre trevligt ställe...
OCH MED SPRITPENNA!!!
Jag frågade Louise vad denna gubben gjorde där...
Fick till svar: Att jag ville ha det lite fint när jag pratade i telefon.. (hon pratade med en kompis på fm)
Mhmmm, tänkte jag.. Så nu får den dekorera mitt datorbord så fint..
Sen blev Lukas galen/sur av någon anledning och välte ut Louise pärlor över tarkettgolvet...
 
Jag ville bara dra av mig håret..
Dessa barn, Denna LUKAS!!! Emil i ett nötskal!
Ville bara dammsugit upp dom, men ville inte Louise skulle bli lidande för att hennes lillebror är ett monster..
Detta hände då 30 minuter innan vi skulle köra till träningen..
 
Nå ska vi gå till det positiva i helgen..
Lukas åt frukost och drack ananmix på totalt 13 minuter i söndags morse.. Brukar ta minst en timme...
De var båda duktiga på tabatan
Båda barnen åt bra till lunch i lördags..
Lukas hjälpte mig att damma
Louise var jätteduktig på cirkelträningen. Hon och Elna tränade med mig och gjorde precis som vi. Duktiga tjejer minsann, jag och vi vuxna med såklart :)
Ja det var nog det..
 
Tränade cirkelträning igår hos Tisse + körde ett varv i hinderbanan. Hon hade koll på Lukas och Louise tränade med mig...
Behövde verkligen avreagera mig.. Jisses vad irriterad jag var!!
Jag var så trött på detta eviga trams och bråk att det var rena fröjden att gå till jobbet i morse!!
 
Det är ju banne mig tur att de är söta, annars vet jag inte vad jag hade gjort.. Emigrerat?!
 
Idag åkte Lukas till Jenny och Thomas efter dagis och jag hämtade i stället hem 2 tjejer från fritids vid 16-tiden..
De bestämde igår på dansen att de ville leka idag..
Så Minya följde med hem.
De leker babycafé mitt i dörrhålet in till köket..
Så fint de har dukat..
Så ganska mysigt ut när de lekte och man hörde de prata och gå in i olika roller.. Haha!!
Vi åt korvstoganoff och ris..
Mums vad gott!
Sen var det dags för Minya att bli hämtad, mormor kom till Louise och jag begav mig mot föräldramöte på Lukas dagis; Myrstacken.
Ett mycket intressant och givande möte. De är en fantastisk grupp och personalen är underbara! De gör ett strålande jobb måste jag säga!!

 
Nu är jag trött och nöjd och ska inta sängen..
I morgon blir Louise hemma från skolan, ska ringa doktorn ang hennes mollusker som hon haft länge nu, kliar, är rött och irriterat...
Hoppas få bot på dem..
 
Nu är det natti!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0