Halvt galen men ändå underbar dag!

Sitter här med en kopp lugnande kaffe medans barnen kollar på Pysselskogen, ett av Louise favoritprogram!
 
Då Lukas hade 38.7 igår kväll blev det VAB för oss idag..
Var enormt trött i morse, man kunde nästan tro att det stormat i mitt huvud lika mycket som det gjort ute inatt...
 
Min syster kom för att låna vårt nätverk för att jobba hemifrån, det blev mest lugnt i fm och plock med tvätt och en del samtal blev det..
Jag och barnen körde ner till ICA och köpte frallor och väl hemma fikade jag, Sara och Louise på frallor och Lukas åt sin lunch..
15 g loprofin makaroner, 4 av hans lågprotein köttbullar och 20 g rydberg bearnaisesås...
Ser smaskigt ut!
Han åt med god aptit..
 
När vi var i Lund i tisdags så konstaterades att det behöver ske lite ändring på maten, då han är mer hungrig nu för tiden och plocka bort Leucinrika proteinprodukter, främst majs och mjölkprodukter...
Yoggin som han äter till frukost är ju inget bra, och dessutom kan han ju inte leva på 89 g yoggi hur länge som helst till frukost.. Han kommer kräva mer..
I morse fick han kalaspuffar med hans mjölk utspädd med lite grädde (för att vänja sig vid smaken, för han gillar inte den proteinfria mjölken..) En bit glutenfri knäcke med smör och marmelad..
Det gick bra och mättade nog mer än yoggin...
Det krävs lite annan planering nu och hjärnan går på högvarv så fort det sker förändringar.
Jobbigt när man tycker allt är lugnt och det fungerar, ibland står det helt still och man har inga ideér.
Det tackar jag Jenny (stödfamiljen) för, hennes engagemang är fantastiskt!
Vad skulle jag gjort utan henne...
 
Vi kom även fram till att öka anamixen till 165 ml istället för 100 och så plockar vi bort sondningen vid middagen också.
Kändes magiskt när han druckit anamixen på tre mål; frukost, lunch och middag. Det sparar mycket tid och ork...
Målet är ju att han ska dricka det till varje mål så slipper man sondningen helt, men det är ännu för mycket mängd för honom.
Bara att slippa sonda lunch och middag nu är underbart!
Små förändringar som gör stor skillnad..
 
 
Vi slutar även med losec då han inte kräkt på länge och ser hur magen reagerar. Än så länge idag har allt gått över förväntan med maten för jag säga!!
 
Hans middag idag bestod av potatis, smörstekta champinjoner, broccoli, morot och rostad vitlök och örtmajonnäs.
Hans favorit :) Mmmm!
 
I alla fall så efter lunchen lekte barnen jättefint tillsammans i ca en timme. Blev nästan orolig att det hänt något.. 
De lekte skola... Kominucerar med miniräknare vs mobiltelefon ;)
 
Sen vid tre så körde vi mot stan. Hämtade ut 12 kartongen knappmaterial på Vårdcentralen och sen mot storhandlig på apoteket... 925 kr, galet vad dyrt, men så är det i vår familj.. 
Mycket apoteksvaror!
 
Men när jag står i kassan och ska betala så får Lukas en snetändning eller något..
Han bara KUTAR allt vad han pallar ut från apoteket på Näsby. Jag får sätta kassen med glasflaskorna försiktigt och lämna Louise och kuta efter.. Bilar kör ju precis utanför ingången men inte vid detta tillfället som TUR var..
Jag blev vansinng och rädd på samma gång.
Förklarade noga för honom vad som kunde hänt.
Ett ögonblick och han kunde varit påkörd..
Han har ingen respekt, gör precis vad han vill och räds ingenting.. bara sticker
 
Pustade ut och andades lite, sen gick vi snabbt inom kvantum för att köpa matprodukter till Lukas, bla havregurt som han ska prova i stället för vanlig yoggi..
Men inne på kvantum ska båda barnen leka tafatt i VARENDA gång som finns, springer runt, skrattar, jagar varanadra, drar i varandra, brottas på golvet, skriker, ligger på varandra, springer vidare, leker, om vartannat.. Jag bara gick och skrek, sa till dom, förklarade och samtidigt plockade mina varor och kände mig som den galna mamman på Kvantum..
 
Vid kassorna sticker han igen, får återigen lämna Louise själv i butiken med korgen och kuta efter Lukas.. 2 gånger.. Brukar ha honom i vagn men skulle bara ha lite nu..
Så som han betedde sig idag har han aldrig gjort innan... 
Jag hade tryck under bröstet och kände mig så oroligt stressad när jag kom hem.
Tänk om det hade hänt något? 
 
Kan man inte ens åka till apoteket eller affären med ungen utan att få hjärtinfarkt... För det var minsann nära!!
 Louise var jag så stolt över som baras stod och väntade på mig, hann ju inte förklara något för henne, fick kuta fortare än jag kunde blinka..
 
Han har haft 37.8 hela dagen så får se ikväll.
Problemet med Lukas är att han blir inte trött och hängig när han är sjuk.. Han blir som idag, G.A.L.E.N!!!
Jobbig utöver det vanliga, elak, trotsig värre än vanligt och stimmar etc...
 
 Middagen idag blev avancerad...
Blodkorv, bacon och lingon.. 
 
Måtte denna dagen ta slut snart..
Nåväl, kaffekoppen är nu tom efter detta inlägget, pysselskogen är slut och det är dags för lite kvällsmat och nattningsplanerande.
 
Ikväll ska banne mig jag njuta av lugnet och pusta ut..
Nu i efterhand kan man le lite åt hur vi betedde oss, men bara inom mig!!! 
Familjen Gap och Skrik, full i panik!
Men älskar mina fina barn ändå, de var i alla fall mestadels glada i affären!
 
Fler än jag som har problem med barn i affärer? Hur gör ni? Koppel?? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Har också problem med en vilding i affären. Han brukar vilja ha en egen kundvagn vilket resulterar i att han springer och ska krockar med den. Jag kan inte direkt springa efter då jag har den lilla i min kundvagn. Man bara skäller och gapar :( Försöker handla när jag bara har ett barn med mig :)

Svar: Skönt att man inte är ensam, men jag delar dina känslor... Nej man kan ju inte faktiskt inte vakta dom hela tiden, men samtidigt kan det vara ett ögonblick och något händer. Det är ju det som är så läskigt... Lukas kör gärna också sönder folks hälar när han är i affären med sin lilla kundvagn.. Dessa pojkar!! Ja jag handlar oftast med bara ett eller inga barn.. Men ibland har man ingen barnvakt.. Phu, man bävar varje gång man ska iväg... Kram
Therese

2014-03-19 @ 10:16:38
Postat av: Sandra Franzen

Har faktist tro det eller ej snälla barn i affären dom gångerna som dom är med alla tre. Oftast bara Liam som är med mig och håller sig jämte mig hela tiden.Mamma kan ju försvinna ;-) Mina tre trotsar på andra vis istället ska du veta! Kram på dig

Svar: Ja det låter skönt Sandra :) Jovisst alla barn trotsar ju på sina sätt.. Det sägs ju små barn, små bekymmer.. Stora barn, stora bekymmer... Vet inte riktigt vad som komma skall då... Kram
Therese

2014-03-20 @ 00:00:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0