Lite av min vardag

Täkte berätta lite om en del av att ha en son med MSUD. 
Det är stor fokus på kosten. Oerhört stor. Det är det som är "behandlingen" kan man säga.
Det ingår ju provtagningar, sjukhusbesök, medicin och knapp-skötsel (peg) också. 
Igår fick jag ett ryck med att laga massa rätter till Lukas medans de var i skolan. Brukar laga och frysa in så jag alltid har frysta rätter klara i frysen. Det börjar sina i frysen så idag körde jag ett race.
Gjorde hans "köttbullar" recept x 3, 6 port rödbetsragu, 4 port risgrynsgröt, 2 port grönsakssoppa och 5 port gräddsås.
Detta är bara en bråkdel av hans mat. I förrgår gjorde jag hans stroganoff och frös in.  
 
Lukas "köttbullar" är lite avancerade att göra. Nu gjorde jag 3 dubbelt av receptet, men det tog ca 3 timmar totalt.
Det blev 80 köttbullar och 5 hamburgare. (1 hamburgare = 3 köttbullar)
Tänkte visa er här hur man gör. 
Koka potatis
Lägg glasburkar i kokt vatten i 3 minuter. Skölj i kallt vatten och klipp i bitar.
Finhacka färska champinjoner och lök och fräs i smör
Blanda i resterande ingredienser 
Det blev 2053 gram "färs"
Delade det på 96 köttbullar som det skulle bli totalt och då ska varje bulle väga 21 gram. 
Lätta att rulla och håller ihop jättebra.
Stek i smör på svag värme
80 "köttbullar" klara 
De är jättegoda faktiskt!
5 pannbiffar/hamburgare 
 
 
Rödbetsragu.
Fräs hackad lök och rödbetor (förkokta) i olja.
Späd med buljong. Låt koka 15-20 min.
Blanda i creme fraiche, dragon, salt och kryddpeppar. 
Serveras med kokt potatis 
Perfekt alternativ till grytor 
Risgrynsgröt. 
Gjord på grötris och hans mjölk (loprofindryck) 
Han älskar detta! 
Gräddsås gjord på oatleys Imat, muschroom soy, kalvfond, gelé och maizena 
Grönsakssoppa 
 
Detta är också en favorit 
 
Vi försöker äta liknande mat i största möjliga mån.
Igår åt vi korvgryta och han sin stroganoff
Idag stod det köttbullar, potatis och sås på menyn. 
Lukas portion. En klar favorit!
70 g potatis 
3 köttbullar
1 port gräddsås (51 g)
10 g haricot verts 
10 g blomkål
Gelé
Det ger totalt 2.75 g protein 
Han kan byta ut grönsakerna mot mer potatis.
Allt är ett räknande och allt beror på vad han ätit innan under dagen.
Han ska ha 8.5 g naturligt protein/dag 
Varenda måltid räknas och vägs upp.
Min och Louise middag
Nom nom nom :)
Det var gudomligt gott!
 
Inte nog med allt detta utan sen ska man laga mat till mig och Louise.
Man vänjer sig och har inget annat val men det är tidskrävande och jobbigt ibland.
Man har siffror i huvudet hela tiden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0