Godnattsagan

Vi promenerade bort till min mormor. Jag var inte så pepp på löprundan men Lukas ville så gärna till sin gammlamormor. Han frågade hela tiden när vi skulle gå. Tack för peppen kära son, du fick ut din mamma på en 5 km löprunda. Och tack mormor för hjälpen!
Det var på nollan ute. Kallt men så himla frisk och skön luft. 
 
Vi myste med godnattsaga när vi kom hem. Jag älskar alla dessa Disney böcker som min mamma prenumererade på när vi var små. Finns så många bra.
Pappa läste ofta Bröderna Grimms sagor för oss när vi var små och det var en av de bästa stunderna på dagen. Han hade så bra berättarröst.
 
Denna valde Lukas igår och han älskade Banjosånglåten :) Så han ville höra den idag igen och så fick det bli. En favoritbok kan man aldrig läsa för många gånger.
Så underbart när han själv sjunger sången, med bred skånska. Haha, underbart.
Se videon på min Instagram MammaThereseS 
Jag tycker det är viktigt med sagoläsning. Det ökar språkutvecklingen och läsförståelsen och framförallt är det så himla mysigt. Lukas behöver verkligen den lugna stunden innan läggdags för att varva ner. Han är speedad nog om dagarna.
Vi läser ca 15 minuter och sen pratar vi om boken samt lite mysprat om hur dagen har varit. En mysig stund och ett lugnt avslut på kvällen. 
Louise tittar på barnprogram under tiden och sen när jag är klar med Lukas gör jag samma procedur med henne. 
Jag tycker det är en viktig och mysig stund.
De flesta kvällar i veckan hinner vi med detta. 
Ibland står det aktiviteter på schemat och då blir det sent.
Läser ni för era barn? Hur ser era kvällsrutiner ut?
 
 
 
 
 
 
Banjosånglåten.. 
Den sällsynte, skelögde sköldpaddan. 
Kan vara det sötaste jag sett i djurväg ❤
 
Nu ska jag sova, imorgon fm ska jag köra till de småländska skogarna och äntligen få träffa mina underbara vänner och deras lilla flicka. Som jag längtat.
 
Trackback
RSS 2.0