Glad och läkarbesök

Idag vaknade jag ganska trött men piggnade på mig efter nån timme.
Jag och Lukas lämnade loppan i skolan och sen körde vi hem och hade mysfrukost. Det gillar vi :) 
Sen satte vi på lite favoritlåtar och gjorde oss iordning inför läkar och dietistbesök i Lund.
Efter lite make up och hårfrissering så tog jag på mina höga boots och kände mig på bra humör.
Så lite som kan få en känna sig piggare.
 
Var på massage igår, nästan 2 timmar. Galet vad underbart det är. Ryggen var väldigt sne och jag var svullen på hela höger sida. Hade mycket stress också på vänster sida. Så skönt när man får bort det eller iallafall fall en del av det. Man känner sig som en helt annan människa efteråt. Kanske inte så konstigt att jag har haft ont. 
 
Besöket i Lund gick bra! Lite mycket viktuppgång bara, så nu blir det att dra ner på kcal, vilket är svårt då kan bara äter vanlig mat. Inget godis/kakor etc.. något litet på helgen bara. Det är ett pussel men vi får försöka. Nu har vi slutat att räkna kcal sen en tid tilbaka och enbart räknar proteinintaget per dag. Sen var han sjuk i höstas och behövde extra intag av kcal, vilket gjort lite till ökningen. 
Man ska ju inte prata vikt och kcal m.m med barn då de kan ta det på fel sätt. Så det är ju lite knepigt när det gäller Lukas. Vi pratar ju en del om det och försöker förklara att det har med hans sjukdom att göra. Inte alltid så lätt.. 
 
Han ska ju inte gå upp i vikt pga av att han kan aldrig gå ner i vikt för då riskerar han att få höga aminosyror-värden och bli katabol  (bryter ner sin egen kropp)
Därför är det viktigt att försöka hålla hans vikt på normal nivå enligt hans kurva. Därför ska han inte bli "överviktig" 
Så man kan inte bara ge honom vad som helst, man måste alltid tänka på innehållet i den mat man lagar och hur man tillagar den. Väger, mäter och räknar allt intag av mat och råvaror. Ner till minsta gram. 
 
Jag lagade lasagne igår som vi kunde värma idag då vi kom hem vid 16 i em. Så skönt att slippa ställa sig och laga mat när man varit iväg hela dagen.
 
Det blev faktiskt ett Tabata pass för mig ikväll. Barnen följde med och skötte sig utomordentligt! 
Lukas har ju bara suttit still i bilen och hos läkaren så han behövde springa av sig lite! 
 
Nu lägger jag in handduken för ikväll.. bokstavligt talat.
 Lägger mig med en nöjd och glad känsla.
God natt!
 
 
 
 
 
 
Min älskade lilla mammagris! 
 
Min fina Jenny och Lukas fina stödfamilj ❤
Skönt att ha sällskap i bilen mer än herr pratkvarn i baksätet ;) haha 
 
 
Trackback
RSS 2.0