Lördag = fest

Det blev ingen träning idag. Hade väldans ont i halsen när jag vaknade.. 
Vill inte riskera hjärtmuskelinflammation innan bröllopet. Så nepp, hemmamys istället.. Eller mys och mys...
Jag och Louise hann inte mer än att äta frukost förrän det var igång med städning av barnens rum, samt möblering och plocka undan saker de växt ifrån (och det var minsann en hel del)
Så mycket plats de fick och så lätt det var att städa sen då :) Haha
Lukas fick ett litet bord och stolar på sitt rum, Louise ska ju få skrivbord så hon kommer sitta vid det sen..
Blev faktiskt jättenöjd!! 
Sen bakade vi kakan till efterätten ikväll och vi plockade och dammsög, dukade, eldade och ja en massa fix helt enkelt. Sen kom Lukas vid 16 och sen började jag på middagen.. Allt flöt på förutom att diskberget bara byggdes på då jag aldrig hann diska undan... 
Men jag har världens bästa mormor, mamma och pappa som tog hand om all disk och torkade och plockade in.
Det är verkligen såååå guldvärt! 
TACK ♥
 
Skogspanna med fläskfilé och lingon.
 
En skogspanna för 5-6 personer :
smör
1 näve med kantareller
2 putsade fläskfileer
5 dl grädde
4 msk kinesisk soya
2 msk med ox eller kalv-fond
2 msk med lingonsylt
maizena ( eller mjölredning* )
salt & peppar
 

Gör så här:
Dela svampen i lagom stora munsbitar.

Hetta upp ett par msk smör i pannan, fräs sedan kantarellerna så att vätskan försvinner. Under tiden skär du köttet i medaljonger och delar varje medaljong i tre bitar. 

Lägg ner köttet och fräs det så att det får fin yta, och nästan är genomstekt.

Tillsätt grädden, soyan och fonden och låt sjuda upp.

Smaka av med lingonsylt och lite salt och peppar.

Sjud ihop en kvart innan servering, red grytan efter valfri konsistens och dekorera med lite färska lingon och några gröna örter.

Klar att servera !

Receptet har jag hittat hos      http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/

 

Jag valde att servera med ungsrostad potatis med olivolja, flingsalt och rosmarin. Mmm vad gott. Och en krispig sallad till!

 Gammeldags äppelkaka Leila Lindholm

SMETEN
3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mandelmassa

FYLLNING
2 st stora äpplen

2 msk smör
2 msk strösocker
2 tsk malen kanel
smör och ströbröd till formen

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Tillsätt riven mandelmassa i smeten.
Kärna ur och skär äpplena i bitar. Stek dem i smör, strösocker och kanel tills de fått stekyta och börjar mjukna.
Blanda äppelbitarna med smeten och fyll en smord och bröad sockerkaksform.
Grädda äppelkakan i mitten av ugnen i 25–30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt äppelkakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.


 Serverade med vaniljvisp.
Jättegod men mäktig. 
Louise hjälpte mig med allt, hon gjorde det mesta med kakan. Jag bara smälte smör, delade äpplena och stekte dem. Resten gjorde hon. Så duktig och hon älskar verkligen det här med bakning...
Roligt att hitta på sånt på vår egentid!
 
Som jag älskar er mina små monster ♥♥
 
Jag fick vars en sån här fin novemberkaktus av barnen i em.
Så glad jag blev. 
Fick även en extern hårddisk (till min nyunköpta dator, då den gamla havererade) Perfekt till mina bilder, vill ju lagra dom säkert!
Sen fick jag ett högtalarset. Med två små och en sub. Äntligen kan jag spela musik ordentligt!
Precis vad jag ville ha. TACK familjen för detta!!
 
Ha haft fullt upp hela dagen men har haft roligt samtidigt. 
Massa egentid med Louise
Städat, plockat, rensat och möblerat på barnens rum
Lagat och ätit god mat
Haft min fina familj här ikväll
Läst vars en godnattsaga för barnen
Njutit av egentid med mig själv i soffan framför tv:n
 
Så nu är det banne mig god natt.
Hoppas känna mig bättre i morgon så jag kanske kan träna cirkelträning i morgon kväll.. Hänger ni med? 18.00
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0