12-01-04 Operation PAC (Port a cath)

Idag var dagen med stort D kommen. Dags att operera in en port a cath!
Började vid strax efter 07.00 i morse att bada och tvättas med descutantvål, rent och bakteriefritt ska det vara!
Mys med Lukas innan Op PAC
Ledsen kille
Lukas innan OP PAC
På med de "fina" sjukhuskläderna. Så söt, tyckte på ett sätt ändå att han klädde i dom! Min fina kille!
Han är väldigt hostig och kräkte upp lite slem. Var väldigt ledsen hela morgonen och ville bara vara hos mig.
Vet inte om han kanske anade att någonting var på gång.
Lukas med sjukhuskläderna
Strax efter 08.00 var vi uppe på OP-salen. Jag fick en rock, mössa och tossor på mig.
Jag hade honom i knät, de lekte lite och pratade med honom.
Sen ska de börja spruta in lugnande medel i nålen i handen. Tror det var typ 10 ml. Inte helt säker. Men han blir lite ledsen och huvudet faller bakåt och ögonlocken slocknar när det gått ca 20 sek.
Jag hann inte riktigt med, gick så fort och var inte beredd på det. De tog honom och la honom på britsen och satte på honom syrgas. Han såg lugn ut och sov säkert jättegott redan då! Jag pussade honom på pannan innan jag gick med lite tårar i ögonen så klart. Mammas lille plutt. Men det var lättare denna gången än vid OP knapp. Nu har man lite mer kött på benen och man har blivit lite starkare. Jag ville inte bli ledsen inför Lukas för jag var tvungen att visa mig stark inför honom och hela tiden säga att det kommer gå bra! För att göra honom lugn även om han kanske inte förstår allt men han känner ju om jag är orolig.
Jag gick ner och åt frukost och vilade i 1 timme. Sen väckte dom mig och sa att han låg på uppvak. Jag blandade hans matdropp som skulle med upp och gick upp. Han kom dit ca 10.20.
Lukas på uppvak
Han hade lite låg syresättning så han hade lite syrgas framför sig i en tratt. Han sov så gott.
Lukas nyopererad
Efter 1 timme vaknar han och sätter sig upp. Ser lite yr ut men okej ändå. Inte ont nånstans och han myser och leker lite. Efter bara en liten stund börjar han kasta grejor och prata. Sitt vanliga busiga jag kom ganska fort tillbaka. Sen röntgades han för att se att Port a cathen låg rätt.
Sen åkte vi ner på avd 65 igen. Där tog jag lite lunch och Lukas somnade i vagnen. Jag passade också på att vila efter lunchen. Vi sov någon timme.
Lukas nyopererad
Lukas med sin tatuering
Senare efter lite lek i lekrummet och middag för mig och pepparkaka och saft för Lukas vilade vi lite till.
Vaknade till vid 18.00 och Lukas satt en stund rakt upp. Sen bara kräkte han, kändes varm och skakade lite. 39.6 i temp, trots alvedon i kroppen. Min plutt som var så pigg innan. Tog lite infektionsprover. Är även lite rosslig, men det kan ju bero på narkosen också.
Fortfarande feber, 39.7 vid 20.45
Lukas fick julklapp av personalen
Fick en julkpapp av personalen! Så snällt!
Myser med nallen som var i julklapp
En liten mysig nalle. Han gillade den, kelar direkt med den ♥
Varit gnälligt och oroligt i natt, febern höll i sig, 39.2 nu vid 03.10. Stägde matdroppet vid 01.30 efter att ha kräkt och ulkat massor. Fick glucosdropp i stället. Nu är jag så trött att jag mår illa.
God natt!

Kommentarer
Postat av: Karro

Så söt han är, lille gossen <3

2012-01-10 @ 14:08:49
URL: http://caroliinepalmer.blogg.se/
Postat av: Therese

Tack tack <3

2012-01-10 @ 14:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0